I FOKUS. Tre korta, aktuella kulturtips från Opulens kritiker. Under titlarna hittas länkar till recensionerna i sin helhet.
1. ROMAN
Två pistoler av Klas Östergren
Recension av Bo Bjelvehammar
Bokförlaget Polaris
Klas Östergren rör sig med lätthet i Gustav III:s tid, ett kungligt envälde, som sår både misstänksamhet, oro och osäkerhet, handlingar dikteras av godtycklighet och rådande dagsform. För att nå framgångar gäller det att behaga kungen och utföra de tjänster, som han önskar.
Klas Östergren ger med skärpa, energi och kvickhet en god bild av framför allt kungens svårigheter, inte bara när det gäller att avla barn, utan även när det gäller att hålla uppkomlingar och lycksökare på avstånd. Ett centralt motiv i boken är kungens känslighet och skiftande sinnesstämningar.
2. GLASKONST
Aska och diamanter – Glas-skulpturer av Bertil Vallien
Recension av Jesper Nordström
Galerie Leger, Malmö
Det finns en likhet mellan glaskonstnären Bertil Vallien och Tomas Tranströmer. De är de kulturpersonligheter vars verk mest ofta ges som present i diplomatiska sammanhang av regeringen, som en representant för något typiskt svenskt. Hur som haver är det nu sista utställningsveckan för Bertil Vallien på Galerie Leger i Malmö och hela kontexten lyfter Valliens skapande. Mitt i citys julhandel och stress och erbarmligt tingel-tangel blir det ett andningshål, ett slags profan gudstjänst.
3. ROMAN
Tiken av Pilar Quintana
Recension av Anna Remmets
Rámus
Den colombianska författaren Pilar Quintanas English PEN Award-belönade korta roman Tiken adopterar en kvinna en liten hundvalp. Damaris, som kvinnan heter, lever ett relativt fattigt liv tillsammans med sin man Rogelio. Hon städar och sköter underhållet i ett hus som tillhör en vit familj. Hon har länge förgäves försökt bli gravid. Paret har redan tre hundar, men de är mest Rogelios och har med brutala metoder uppfostrats till folkilskna vakthundar. När Damaris får den lilla tiken lovar hon sig själv att det ska bli annorlunda med denna. Om Rogelio är brutal mot valpen ska hon döda honom säger hon sig själv. Det hela visar sig dock utvecklas mycket annorlunda i denna stillsamma men brutala lilla roman.
Det narrativ om den brutala, djurmisshandlande, maken som Quintana bäddade för i början kommer delvis på skam och fram träder två nyanserade människor som båda är kapabla till såväl ömhet som våld.