Vidgat perspektiv på Grünewald

Konst.
Isaac Grünewald, Självporträtt, 1915, olja på duk. (Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum).
Isaac Grünewald, Självporträtt, 1915, olja på duk. (Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum).

RETROSPEKTIV. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning som visar den kreativa mångsidigheten hos en av Sveriges mest framstående konstnärer, Isaac Grünewald.

Grünewald, Konst och Teater
Waldemarsudde
Prins Eugens väg 6
Djurgården, Stockholm
Utställningen pågår t o m 12 februari 2023

På Waldemarsudde, i Stockholm, visas denna höst och vinter en retrospektiv utställning med en av våra mest kända konstnärer: Isaac Grünewald (1889 – 1946). Konst och teater kallas utställningen och den ger ett vidgat perspektiv på denne framstående konstnär.

Trots att Grünewald var en så central figur i svenskt konstnärsliv, är det över 30 år sedan hans verk visades i en större svensk utställning. I denna omfattande retrospektiva utställning får vi dessutom uppleva hela hans kreativa vidd: från målare, scenograf, keramiker, filmregissör och illustratör till offentlig dekoratör. Det ger ett förnyat djup i synen på en nåde komplex och fullfjädrad konstnär.

I det första rummet upptäcker besökaren den unge men redan skicklige konstnären genom en rad självporträtt. Färgsättningen och den sobra klädseln ger oss en bild av hans fattiga barndom och ungdom. Antisemitismen var utbredd redan då i Sverige, långt före nazismens uppkomst. Det fick Grünewald i egenskap av jude uppleva och förhålla sig till i hela sitt liv – även när han blivit känd och förmögen.

Den bohemiska fattigmansstilen harmonierade med den rådande modetrenden bland unga konstnärer i det som då var Konstens huvudstad, Paris. Där studerade Isaac Grünewald hos Henri Matisse. Dennes inflytande märks under hela Grünewalds konstnärsbana. De dova färgerna och de skarpa svarta linjerna kom snart att bytas ut mot färgsprakande expressiv kolorit.

Expressionismen är nog den ism man främst tänker på när man ser en Grünewaldmålning. Det expressiva blev faktiskt något av hans signum. Själv uttryckte han det euforiskt efter att ha sett ett verk av Matisse på höstsalongen i Paris 1908: ”Plötsligt stod jag framför en vägg som sjöng, nej vrålade av färg och strålade av ljus. Här stod jag inför någonting helt nytt och hänsynslöst i sin ohämmade frihet.” Paul Cézanne inspirerade honom också – utöver de gamla mästarna Rubens och Delacroix. Vissa av hans tavlor eller snarare dekorationsmålningar påminner mig om Chagall – en annan dåtida judisk konstnär. Chagallskt lekfulla och fantasieggande drag finns också i Grünewalds konst.

Kostym till Peribanou, Feernas drottning, Lycksalighetens ö. Kungliga Teatern, 1940. (Foto: Kungliga Operans arkiv)
Kostym till Peribanou, Feernas drottning, Lycksalighetens ö. Kungliga Teatern, 1940. (Foto: Kungliga Operans arkiv)

Salen längst bort i galleriet på Waldemarsudde ger en inblick i hans offentliga dekorativa måleri och även i hans arbete med scenografi. Ett par dräkter han designat ställs också ut där. Skisser visas vilka inte alltid blev färdigställda målningar. Ivan Krügers Tändsticksbolag dekorerades av Isaac Grünewald. Han samarbetade med dansare som Carina Ari (från Svenska Baletten i Paris 1920-25) och gjorde scenografin till en av hennes föreställningar. Ett filmspel från denna kan besökaren ta del av längst in i galleriet.  

Precis som Picasso och andra konstnärer, försökte han sig på konsthantverk med målningar på keramik.

Vaser och skålar ställs ut i olika montrar på Waldemarsudde. Men utöver hans porträtt, tycker jag nog att hans stiliserade målningar från ateljén på Söder, med utsikt över Slussen är de mest intressanta.

Genom hans verk får vi uppleva förändringen av Stockholm från en smutsig och fattig huvudstad till den industristad den kom att bli. Skiftet i Sverige från ett agrart land till ett modernt industriland fascinerade Isaac. Vinklarna han använt för att gestalta denna förändring är spännande och ger inblick i dåtidens modernisering.

Isaac Grünewald. Utsikt över Stadsgården mot Kastellholmen, 1917, olja på duk. (Foto: Bukowskis)
Isaac Grünewald. Utsikt över Stadsgården mot Kastellholmen, 1917. (Foto: Bukowskis)

Genom Isaac Grünewalds verk kommer vi närmare ett dåtida skifte med allt vad det innebar av förändringar – vissa till det sämre, vissa till det bättre.

Konst i alla dess former får betraktaren att se historien i ett annorlunda ljus än det historiebeskrivarna återger. 

Utställningen förmedlar utöver Isaac Grünewalds färgglada konstverk även en baksida, nämligen den tidens satirtidningar och de antisemitiska karikatyrer som var vanligt förekommande i dessa på den tiden.

Missa inte denna retrospektiva utställning!  

Byline Anne Edelstam
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

 

Det senaste från Konst

0 0kr