SENSIBELT. Med utgångspunkt i en aktuell utställning ger Paulina Sokolow en introduktion till Olof Marsjas konstnärskap och den samiska samtidskonsten. Utställningen “Triple 4 är underfundig i sin teatralitet och verken är utomordentligt sensibelt utförda och genomförda”, skriver hon, men ser den ändå som något av ett mellanspel.
Triple 4 – med nya verk av Olof Marsja
Galleri Nevven, Göteborg
Utställningen pågår t o m 6 juni 2021
Jag har sett verk av Olof Marsja tidigare. Första gången var på Luleåbiennalen 2018. Utplacerade lite här och där i det suggestivt belysta utställningsrummet på Kulturens hus la jag märke till de små gestalterna, bestående av hopknutna pinnar. De är kombinationer av å ena sidan fabrikstillverkade delar som ser ut att höra till enklare aluminiumstrukturer som finns att köpa i byggvaruhus och å andra sidan upphittade kvistar, varsamt bearbetade på slöjdkunnigt vis. Sammanfogningen kan både bestå av hamptråd, dragsko från funktionskläder eller färggranna, knutna dekorband för dräkter och folkloristiska accessoarer. De hastiga, tillfälliga lösningarna att sammanfoga de disparata delarna bildar tillsammans något som utstrålar liv, ett förvandlingsnummer likt sagans Pinocchio. Krokiga lemmar och utsträckta armar. Men det som förmänskligar Marsjas skulpturer mer än något annat är de snidade fötterna. ”Vättarna” når ett par decimeter över marken och står enfotigt men stadigt på jorden med sina plastiska leder, tår och trampytor i mänsklig storlek, anatomiskt korrekt återgivna. Även när han året därpå, nu som Maria Bonnier Dahlin-stipendiat, får en utställning på Bonniers konsthall, återfinns det till synes konstlösa fixandet och trixandet med att sammanfoga vardagsobjekt, som en plastpåse från Lidl, adidas-shorts med yrkesskicklig bearbetat renhorn, päls och masur till påfallande levande gestalter.
För att logga in behöver du en prenumeration på Premium.