UTSTÄLLNING. Anne Edelstam har sett en imponerande utställning, i Paris, med verk av avantgardekonstnären Nadia Léger, som länge varit förbisedd.
Nadia Léger,
Une femme d’avant-garde
Musée Maillol, Paris
8 november 2024 – 23 mars 2025
Vem är Nadia Léger, denna förbisedda konstnär? Det försökte jag ta reda på genom att besöka en ny utställning på Musée Maillol, i Paris, denna höst. Hennes lärare, partner och sedermera äkta man, Fernand Léger, är däremot allmänt känd. Han utförde flera dekorer till den Svenska Baletten i Paris (1920 – 1925) och finns utställd på olika muséer världen över. Men Nadia?
Nadia Légers bakgrund
Nadia Khodasevich Léger (1904 – 1982) var en fransk-vitrysk konstnärinna. Hon kom från en bondefamilj utanför Vilnius och började tidigt att teckna och rita. Trots de magra inkomsterna lyckades hon ta sig till Smolensk där hon lärde känna suprematismens grundare, Kazimir Malevitj, vilken kom att influera hennes konstnärskap.
Efter några år på en konstskola i Warszawa, gifte hon sig och flyttade med sin första man till Paris 1925. Tidigt kom hon där i kontakt med konstnärsgruppen runt Montparnasse och träffade efter några år Fernand Léger på hans konstskola. De två började ett intensivt och mycket produktivt partnerskap vilket sedermera ledde till deras äktenskap.
Nadia var på sin tid en erkänd konstnär i sin egen rätt. Den aktuella utställningen visar denna avantgarde-kvinnas verk i kronologisk ordning. De över 150 målningarna återspeglar denna så länge bortglömda men exceptionella kvinnas verksamhet.
Utöver utövandet av sitt måleri och skapandet av mosaikverk, undervisade hon på Légers skola, startade en konsttidning och samarbetade med sin man, Fernand Léger. Hon var även aktiv i motståndsrörelsen under andra världskriget (då Léger var i USA) och förblev hela sitt liv kommunist.
I ständig utveckling
Utställningen följer henne från Ryssland med några ungdomstavlor, till Paris och de konstnärliga samfund hon frekventerade. Besökaren får även följa henne i ateljén där man även upptäcker verk av Fernand Léger, Pablo Picasso och elever som Hans Hartung, Nicolas de Staël, Bengt Olson…
Från kubism och abstraktion till hyperrealism och tillbaka till suprematism har hennes produktion hela tiden omdanats och utvecklats vilket illustrerats av hennes signaturer som förändrades i takt med hennes kreativa konstformer.
Under industrialismens glansdagar framhäver hon främst geometriska konstformer. Starka, arbetande kvinnor och män porträtteras och används som propaganda för kommunistiska idéer.
Intressant nog har hennes tidiga porträtt av bland annat Lenin och Stalin inspirerat popkonstnärer som Andy Warhol.
Under 1960-talet målade hon flera tavlor för att hylla den förste astronauten i rymden ryssen Jurij Gagarin,. Dessa samt några skulpturer och även smycken visas på utställningens nedre botten. Hon hade vid det laget kommit tillbaka till en mer abstrakt konstform jag uppskattar mer än de realistiska propagandatavlorna måste jag erkänna. Hon målade även några fina stilleben i kubistisk stil.
Det är värdefullt att de visar en förbisedd kvinnlig konstnär som var så erkänd när hon levde men som sedan hamnat i skymundan till förmån för maken, Fernand Léger. Det bör dock sägas att det i viss mån var hennes eget fel. Efter att Léger hade gått bort, 1955, efterlämnade han till henne hela sin enorma produktion samt en väsentlig förmögenhet. Nadia ägnade ett helt decennium åt att skapa ett Fernand Léger museum i Biot, 1967, och ett annat invigt 1970. Han blev således ihågkommen mycket tack vare hennes insatser.
Missa inte den här utställningen om ni reser till Paris!