Konsthistoria i den virtuella världen - Opulens

Konsthistoria i den virtuella världen

Konst/Kultur.
Collage: Opulens. Bildkälla: Pixabay.com

KONST OCH TEKNIK.  Mathias Jansson berättar om hur ny teknik används för att ge betraktaren en fördjupad kontakt med konsthistorien.

[DISPLAY_ULTIMATE_PLUS]

 

 

Den holländska konstnären Rembrandt van Rijn är ett bra exempel på hur konsthistorien tagit klivet in i den digitala världen. Mauritshuis museet i Haag har producerat AR-appen Rembrandt Reality där man har återskapat Rembrandts berömda målning Doktor Tulps anatomilektion i 3D. AR (Augmented Reality, eller översatt till svenska- förstärkt verklighet) är den teknik som mobilspel som Pokemon Go och andra appar använder för att till exempel lägga på ett kattansikte på ditt ansikte i mobilkameran. AR lägger helt enkelt på extra lager på verkligheten som du ser i din mobilkamera. Tekniken kan också användas för att placera ut konst i ditt vardagsrum.

MATHIAS JANSSON
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

0 0kr