MODE. I modestaden Paris lockar allt som har att göra med tyger och trender publik. Vårens kimonoutställning på Musée Guimet är inget undantag. Den påminner om tider då japanisering var en fluga i Europa och fortsätter att influera modister.
Utställningen visar kimonons och accessoarernas utveckling genom tiderna samt deras inflytande på dagens modister. För första gången utanför Japan presenterar det kända modehuset Matsuzakaya, grundat 1611, delar av sin kollektion. Det spelade en avgörande roll i spridningen av plagget, framförallt hos den militära överklassen, den kejserliga aristokratin och borgerskapets handelsmän.
Besökaren kan följa plaggets uppsving genom cirka 150 utställningsföremål från dess början under Edo-eran (1603-1868) till nutid. Japanska stylister som Issey Miyake, Kenzo och Junko Koshino inspireras fortfarande av anfädernas kimonos för att skapa sina kreationer.
Kimonon användes till en början endast som underställ. Det var samurajerna som först förändrade det till ett ytterplagg innan det spreds till resten av den japanska befolkningen. Kosode som det då kallades blev japanernas främsta klädnad. Tyget och motiven framställde olika saker beroende på klass, status, ålder och kultur. Typiskt japanskt så spelade estetiken också en väsentlig roll.
Kimonons storhetstid var framförallt innan mitten på 1700-talet då en mycket kreativ textilindustri började framställa tekniker vilka blandade komplexitet och tålamod. Färgningen var särskilt omsorgsfull, liksom valet av tyg och tråd.
Vissa kimonos tillverkades i tjockt tyg, andra lövtunna i linne eller i siden, och samtliga hade intrikata motiv med blommor, djur eller vardagliga ting broderade i olika färger eller i guldtråd. Inom motivet kunde skaparen lägga in symboler som visade att den som bar plagget exempelvis hade en hög litterär kunskap eller var en duktig krigare.
Det var inte förrän i mitten av 1800-talet som kimonon nådde Europas överklass. Plagget användes inomhus under en tid då det ansågs exotiskt med allt japanskt. En impressionistisk konstart influerad av Japan utvecklades samtidigt. I början av 1900-talet tog franska modeskapare som Paul Poiret (1879-1944) och Madeleine Vionnet (1876-1975) tag i kimonon och skapade kläder med vida ärmar och kjolar. Senare influerades även Yves Saint Laurent, John Galliano och Jean Paul Gaultier, för att nämna några, av kimonon.
Ett föråldrat plagg har således överlevt genom tiderna och lyckats klarat sig genom alla upp- och nedgångar för att återfinnas i våra garderober än idag. Ett mode som visar hur utvecklande det är att blanda kulturer och traditioner för att skapa nymodigheter.