POLITISK KONST. Att säga att ”idén bakom utställningen är att visa att Polen är ett fritt land, där man kan kritisera alla, också eliten” blir en direkt förolämpning mot alla konstnärer som utsatts för verkligt förtryck i sina hemländer, menar Ida Thunström, som reflekterar kring den polska utställningen Politisk Konst, som vi tidigare uppmärksammat i Opulens.
Så är konstens integritet åter i blåsväder. Utställningen Politisk Konst äger rum på Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art (CCA) i Warszawa i höst. Den har blivit starkt kritiserad ända ifrån dag ett, ifrån många håll, bland annat Sveriges. Utställningen visar 27 konstnärer från flera olika länder, alla utvalda för att de mött restriktioner i sina hemländer, och alltså fått sin frihet att yttra sig ”inskränkt”. Två konstnärer ifrån Sverige är inbjudna: Lars Vilks och Dan Park, den förstnämnde populär i högerpopulistiska kretsar, den sistnämnde med mer eller mindre reella kopplingar till högerextrema och antisemitistiska rörelser. Detta upprör många i svenska kulturmedier.
För att logga in behöver du en prenumeration på Premium.