RETROSPEKTIV. ”Den här utställningen tar med betraktaren på en resa, i flera avseenden. Här kan vi följa ett konstnärsliv, som inte bara blev långt utan även fyllt av en dynamik och rytmik,” skriver Bo Bjelvehammar om en Staffan Nihlén-retrospektiv på Höörs konsthall.
Höörs Konstförening
ställer ut verk av Staffan Nihlén
Höörs konsthall,
T o m den 16 juni
Staffan Nihlén, född 1929 i Stockholm och 2022 i Ystad, var en svensk skulptör, målare, tecknare och grafiker.
Nu visas en retrospektiv utställning på Höörs konsthall. Det som ställs ut är både akvareller, målningar och skulpturer. Staffan Nihlén var mångsidig, han arbetade allt sedan 1940-talet i skilda genrer allt från grafik till objekt i järn och stål.
Under de senaste åren har hans verk visats i retrospektiva utställningar både på Waldemarsudde och Lunds konsthall.
Den långa raden av utställningar och det stora antalet av offentliga utsmyckningar, visar med tydlighet att han var en av de tongivande konstnärerna i sin generation.
Den här utställningen visar Staffan Nihléns bredd som konstnär och hans sällsynta och stora känslighet för form och rytmik i sitt skapande.
Det finns i alla hans bilder och objekt en särpräglad känsla för ljus och färgvalörer. Allt växlar från en solid robusthet till en flyktig och tillfällig känsla, särskilt i landskapsbilderna.
Det finns även ett skiftesbruk från akvarellens lätthet och knapphet, till stenskulpturernas tyngd och stabilitet.
Staffan Nihlén reste gärna och lät enskilda platser eller ting komma i hans skapande väg. Han gav dem namn med poetisk mättnad och täthet som ”By i skymning” och ”Väg i grönska”. Det var ljuset och dess skiftningar, som avgjorde resultatet och bestämde det slutliga uttrycket. Det var så han fick fram intensiteten och mognaden i bilden eller i objektet.
Det finns i måleriet en utveckling och en märkbar riktningsförskjutning, från en tung kolorit till ett undflyende sökande och ett uppvisande av något ofärdigt, osäkert och oavslutat. Att vara på väg mot… något annat.
Som då jag jämför oljan på pannå ”Interiör med kamin” med de två akvarellerna från 2010-talet – ”By i skymning” och ”Pestum Italien”.
Mycket av detta sentida har säkert tillkommit och fullbordats i ateljén utanför Ystad, i Bleckstorp.
Den här utställningen tar med betraktaren på en resa, i flera avseenden. Här kan vi följa ett konstnärsliv, som inte bara blev långt utan även fyllt av en dynamik och rytmik och ett spännande växelbruk, med spår av det bestående och uttryck, som speglar ögonblick.