AUSTRALISK KONST. Anne Edelstam har på Musée du Quai Branly, i Paris, sett en aktuell och fascinerande utställning baserad på en legend hos den australiska ursprungsbefolkningen.
Songlines – Tracking the Seven Sisters
Musée du Quai Branly, Paris
4 april 2023 – 2 juli 2023
”Songlines” eller ”Drömspår – de sju systrarnas spår” är den enigmatiska titeln på en omfattande och spännande utställning på Quai Branly, i Paris. Detta museum, beställt av President Chirac, ägnar sig uteslutande åt etnografisk konst.
Utställningen är baserad på en legend hos den australiska ursprungsbefolkningen: sju systrar som förföljs av en fruktad trollkarl. Likt våra häxor, på sina kvastar, förflyttar sig systrarna i luften från ett ställe till ett annat. Sagan är bäst upplevd om man koncentrerar sig på konstverken, snarare än på att försöka förstå själva historien, upptäckte jag snart.
Över två hundra verk presenteras, skapade av cirka hundra konstnärer. Lägg därtill några filmer, installationer och ljudfenomen. Museet har arbetat tillsammans med aboriginernas samfälligheter och konstföreningar. Vissa av konstnärerna var på plats under själva invigningen.
Genom att följa aboriginernas legend får besökaren en inblick i en fascinerande världsbild. Det är, lite förenklat uttryckt, den australiska ursprungsbefolkningens motsvarighet till den bibliska historien i kristendomen. De har dock ingen skrift att tillgå utan lyssnar på de äldre vilka har memorerat sagorna.
Enligt aboriginernas traditionella uppfattning skapades markerna av deras stamfäder vilka sedan transformerats till att ha blivit en del av landskapet.
Det fina med historierna är vikten de lägger vid att ta hand om varandra och om skapelsen.
Enligt traditionen har varje aborigin en personlig och andlig relation till den plats där han eller hon är född och till stammen. Det är en väldigt gammal folkgrupp som tros ha invandrat till Australien för cirka 60 000 år sedan, bland annat från sydöstra Asien. De färgglada målningarna föreställer de stigar, eller snarare spår, förfäderna anses ha följt genom landskapet.
Målningarna representerar därför de olika platser dit de sju systrarna förflyttade sig – med trollkarlen hack i häl. Besökaren lär sig på så vis lite om varje ställe där de stannar upp.
Ett rum är tillägnat ett par filmer om dessa målningar, det karga australiska landskapet samt gamla grottmålningar. Besökaren uppmanas att lägga sig ner raklång på bekväma soffor och se upp i ”himlen” och på så vis följa med de sju systrarna på filmduken genom deras färd i atmosfären, på marken och in i grottor.
Förutom målningarna visas även fint vävda korgar och barkmålningar. Motiven, tycks, trots att flertalet konstnärer ofta samarbetar på en och samma tavla, följa ett gemensamt mönster av idel snirklar, prickar och streck i glada akrylfärger vilka är svårtolkade för en utomstående men ändå tilltagande i sina abstrakta skepnader.
Det är som att gå in i en annan persons drömmar att färdas genom denna ovanliga utställning. Den innehåller, förutom konst i sprakande färger: sagor, otäcka ormar, trollkarlar och häxor. Detta är definitivt en utställning för alla åldrar. Till er som vill lära er mer om den australiska ursprungsbefolkningen och dess historia, rekommenderar jag Bruce Chatwins utmärkta bok, ”Drömspår”.