AKTUALITET. Begreppet Ecce homo myntades för långt över tvåtusen år sedan och förlorar aldrig sin aktualitet, skriver Susanne Liljedahl, som nyligen sett Elisabeth Ohlson Wallins utställning i Sankt Pauli kyrka i Malmö.
Ecce homo – Se människan. Nyligen visades delar av fotografen Elisabeth Ohlson Wallins utställning i Sankt Pauli kyrka i Malmö, och för min inre blick framkallas även bilderna från utställningen i Lund i slutet av nittiotalet.Konstupplevelser av det mer betydande och intensiva slaget. Bilder av Jesus som queer, omgiven av bögar, lesbiska och transpersoner. Jesus porträtterad naken med Johannes Döparen med sin hand på Jesus höft. Reaktionerna var enorma var än utställningen visades, ibland våldsamma och tumultartade. Media fylldes av rubriker som “Satans synagoga”, “Sista dagarna är nära”, “Påven nobbar ärkebiskopen” och “Ecce homo en hädelse”.
På samma gång omfamnade många den nyskapande utställningen. Utsatta eller osynliga människor blev sedda och inkluderade. Så inte var det Sodom och Gomorra som var nära – snarare kom ytterligare en dimension i kärleken till oss. En genomgående tanke med bilderna förblir att Guds kärlek inte exkluderar de som inte passar in på normerna. Och det berättas ofta i Bibeln om att Jesus umgicks med människor som andra dömde ut.
För att logga in behöver du en prenumeration på Premium.