Facebook byggde inte demokratin

Media/Samhälle.
Foto: Angelo Giordano

GAMMAL ÄR ÄLDST. ”Fake news, polarisering och filterbubblor är resultat av hur våra sociala medier är uppbyggda”, skriver Stefan Bergmark. Nu inleder svenska mediebolag ett samarbete inför valåret 2018 för att hindra falska nyheter och slå hål på filterbubblor.

”Är det en slump att gammelmedierna har byggt demokrati medan de nya verkar rasera den?” Den frågan ställde Joel Halldorf på Expressens kultursida i lördags.
Tillspetsat förstås men för alla som ägnat någon minut till att reflektera över våra sociala mediers flöden är det uppenbart att de inte enbart har positiva konsekvenser för vår demokrati.

I förra veckan berättade Vinnova, det statliga verket för innovationssystem, i ett pressmeddelande om angelägna medieprojekt de nu drar igång inför valet 2018. De satsar närmare två miljoner kronor i ett samarbete med fyra svenska mediebolag för att hindra falska nyheter och slå hål på filterbubblor.

En digital plattform ska utvecklas för att fejknyheter och lögner inte ska få spridning under valåret och istället lyfta fram faktagranskningar. Det kan exempelvis handla om påståenden i debatten som blivit virala. I projektet utvecklar de en automatiserad nyhetstjänst som kan göra en första värdering av kommuners och myndigheters digitala diarier.

De ska också utveckla en ”personaliseringsmotor” för att automatiskt matcha innehåll, funktionalitet, design och publicering efter faktiska digitala konsumtionsbehov. ”Personaliseringen ska erbjuda alternativa perspektiv i avsikt att slå hål på filterbubblor.” Projektet siktar också på att ta fram ett digitalt verktyg som automatiserar processer och flöden för faktakontroll på nyhetsredaktionerna ”som kan användas för att höja kvaliteten och minska risken för att falska och irrelevanta fakta når publiken.”

Fake news, polarisering och filterbubblor är resultat av hur våra sociala medier är uppbyggda. Hastigheten och att engagemang, gärna konflikt, premieras via delningar och likes gör att kvalitéer som fakta och relevans ofta blir underordnade. Att Sveriges Television, Schibsted, Sveriges Radio, Bonnier och NTM-koncernen nu inleder ett samarbete för att städa i de för demokratin osunda delarna av de sociala medierna etc är symptomatiskt.

För det var trots allt gammelmedierna, inte Facebook, som var med och byggde demokratin.

STEFAN BERGMARK
info@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Stefan Bergmark

Stefan Bergmark är chefredaktör för Opulens. Norrlänning men sedan sekelskiftet bosatt i Malmö. Stefans yrkesmässiga bakgrund är från olika fanzines, tidskrifter samt oberoende medier och som frilansjournalist har han främst skrivit åt dagstidningarnas kultursidor. Stefan har också varit redaktör för ett par böcker samt fått tre antologier med krönikor utgivna. Mer om och av Stefan Bergmark: www.stefanbergmark.se

Det senaste från Media

0 0kr